آتش‌سوزی‌‌های سریالی خانه‌ها در یک روستای دورافتاده | اهالی می‌گویند کار اجنه است! اخاذی مرد شیطان صفت از همسر سابقش | شگرد او انتشار تصاویر خصوصی بود! اعترافات تکان‌دهنده زورگیران بی‌رحم درباره قتل جوان بی‌گناه | مقتول ۲ فرزند خردسال داشت آتش‌سوزی مغازه تعویض‌روغنی در خیابان رسالت مشهد با یک مصدوم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع قضایی با تغییر کاربری ۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی در شهرستان مشهد واژگونی خودرو در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات آتش سوزی برج اوپال و ساختمان خیابان ایرانشهر در تهران (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل ملی البسه استاندارد بیماران به تمامی بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت ابلاغ شد اعلام شرایط جذب سرباز معلم در سال ۱۴۰۳ + جزئیات امحای بیش از ۵۲ تن از کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی در مشهد ویدئو | لحظه برخورد صاعقه به مرد روس پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۱۱ هزار و ۵۰۰ کودک کمتر از هفت سال از پوشش خدمات درمانی رایگان در مشهد هشدار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص خطر غرق شدن در استخر‌های ویلا شخصی و کشاورزی در فصل گرما توزیع بیش از ۶۰۰ هزار قوطی شیر خشک معمولی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد زلزله ۴.۵ ریشتری در سمنان (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۳) | تداوم گرما در استان تا پایان هفته رکورد پرواز‌های خارجی در فرودگاه بین المللی مشهد شکسته شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی وقوع رگبار و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پایان عملیات اعزام حجاج خراسانی | خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به بیش از ۱۱ هزار زائر سرزمین وحی
سرخط خبرها

معلولیت نمی‌تواند محدودیت باشد

  • کد خبر: ۵۱۶۵۲
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
معلولیت نمی‌تواند محدودیت باشد
جامعه معلولان با همه محدودیت‌های اجتماعی، به دنبال فرصتی است که از توانایی‌های خود در جهت توسعه و پیشرفت جامعه بهره گیرد.
محمد معین وطن خواه | شهرآرانیوز؛ همواره شاهد نام گذاری روز‌های مختلف در تقویم سازمان ملل هستیم. روز جهانی معلولان که مصادف است با سوم دسامبر هرسال، یکی از همین روزهاست که پشت سر گذاشتیم. هدف از نام گذاری این روز، ارتقای فرهنگ عمومی جوامع در زمینه حقوق اجتماعی معلولان و افزایش همکاری این افراد در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان از انواع معلولیت‌های جسمی و ذهنی رنج می‌برند. در عین حال، جامعه معلولان با همه محدودیت‌های اجتماعی، به دنبال فرصتی است که از توانایی‌های خود در جهت توسعه و پیشرفت جامعه بهره گیرد.
 
 

معلولان حق زندگی دارند

شخص دارای معلولیت به دلیل موانع ظاهری و اجتماعی با محدودیت‌هایی در زندگی خود مواجه است. بر اساس تعریف جهانی، معلول به شخصی گفته می‌شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال چشمگیری به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی یا شئون اجتماعی او به وجود آید به نحوی که این اختلال از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد. اما نکته مهم این است که هیچ کدام از نقص‌های ظاهری شخص معلول نباید ملاک تعیین میزان دسترسی وی به امکانات اجتماعی باشد. به عبارت دیگر، همه حقوق این افراد برخاسته از نیاز‌های اساسی است که یک فرد فارغ از محدودیت‌های حسی و حرکتی و تنها به دلیل جوهره انسانی از آنان برخوردار است. بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، امکانات تفریحی و ... حقوق بنیادین معلولان به شمار می‌رود و شایسته است همه افراد جامعه فارغ از هرگونه نگاه ترحم آمیز، به حقوق این افراد احترام بگذارند.
 

معلولیت نمی‌تواند محدودیت باشد

به طور کلی معلولان از لحاظ تلاش و استعداد با سایر افراد جامعه تفاوتی ندارند و می‌توانند به موفقیت‌هایی چشمگیر دست یابند، زیرا «اراده» و «پشت کار» واژه‌هایی هستند که در زندگی آنان رنگ و بوی دیگری دارد. با وجود ضعف امکانات شهری یا دسترسی حداقلی معلولان به خدمات آموزشی و درمانی، اراده این افراد در مسیر زندگی و اعتقاد راسخ به تغییر محیط پیرامون توانسته است محدودیت‌های روزمره را در نگاهشان کم اهمیت جلوه دهد و زمینه موفقیت‌های بسیاری را برای آنان فراهم آورد، زیرا همواره معتقدند معلولیت بخشی از داستان زندگی آن هاست.
 
 

چگونه می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم

خوشبختانه طی چند سال اخیر تلاش‌های بسیاری در جهت شناسایی و حمایت از افراد دارای معلولیت صورت پذیرفته است. ایجاد زمینه مشارکت فعال در جامعه، تشخیص توانایی‌های این افراد و نیز جلوگیری از انحطاط استعداد‌های آنان همواره از اصلی‌ترین اهداف فعالان حوزه حقوق معلولان بوده است، اما آنچه که اهمیت دارد نحوه تعامل سایر شهروندان جامعه با این افراد است. در این زمینه باید گفت که شخص دارای معلولیت صرف نظر از هر گونه نگاه ترحم آمیز، به رفتار محترمانه نیازمند است. بی شک، پذیرش این افراد به عنوان شهروندان جامعه نقش درخوری در زندگی و موفقیت‌های آنان خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->